Ježek / Novinky a aktuality / Kurzarbeit - program Antivirus

Kurzarbeit - program Antivirus

Legislativa
03. 04.2020

Vláda definitivně schválila program Antivirus. Startuje 6. dubna 2020, od této doby bude možné podávat žádosti, které budou dostupné na webu ÚP ČR.

Program ochrany zaměstnanosti Antivirus má pomoci firmám ochránit pracovní místa. Stát bude prostřednictvím Úřadu práce ČR kompenzovat firmám vyplacené prostředky tak, aby mohly lépe zvládnout současnou situaci a nemusely sáhnout k propouštění. Kompletní informace naleznete na stránkách MPSV na adrese www.mpsv.cz/antivirus.

Princip fungování programu Antivirus

Podstatou programu Antivirus je částečná kompenzace mzdových nákladů v podobě náhrad mezd náležejících zaměstnancům za dobu překážek v práci vyvolaných karanténou nebo mimořádnými krizovými opatřeními souvisejícími se šířením nákazy COVID-19. Program Antivirus je určen všem zaměstnavatelům, jejichž mzdové prostředky nejsou kryty veřejnými rozpočty - tímto je tedy vyloučeno poskytnutí příspěvku na náhradu platu. Program Antivirus realizuje Úřad práce České republiky (dále jen "ÚP ČR").

Příspěvek je určen:

  • ke krytí mzdových nákladů zaměstnavatele spočívajících ve vyplacené náhradě mzdy, včetně odvodů za zaměstnance v pracovním poměru
  • pro všechny zaměstnavatele ve mzdové sféře, u kterých alespoň jeden ze zaměstnanců v pracovním poměru, který je účasten nemocenského a důchodového pojištění spadá do režimu A nebo B programu Antivirus (viz dále)
  • výhradně na zaměstnance, kteří jsou v době, kdy zaměstnavatel podává vyúčtování, stále jeho zaměstnanci a nebyla jim ke dni podání tohoto vyúčtování dána výpověď, ani nejsou ve výpovědní době, s výjimkou výpovědi dle §52 písm. g) a h) ZP
  • pro zaměstnavatele, kteří skutečně vyplatili zaměstnancům mzdy, resp. náhrady mezd a řádně z nich odvedli povinné pojistné na veřejné zdravotní pojištění a na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za zaměstnance i zaměstnavatele.

Příspěvek tedy nenáleží:

  • na úhradu náhrad platů
  • na úhradu nákladů vzniklých na základě dohod o provedení práce či o pracovní činnosti
  • za zaměstnance, na kterého zaměstnavatel obdržel jiný příspěvek od ÚP ČR
  • žadateli, který je v likvidaci nebo konkurzním řízení.

Režimy

Program Antivirus rozeznává režim A a režim B, které se od sebe liší zejména důvodem vzniku překážky v práci a související výší poskytovaného příspěvku.

Režim A: Nucené omezení provozu a karanténa

Tento režim se vztahuje na případy uzavření či omezení provozu v důsledku opatření vydaných vládou, Ministerstva zdravotnictví nebo krajské hygienické stanice, a na případy, kdy zaměstnanec nemohl vykonávat práci z důvodu nařízené karantény (za karanténu je taktéž považována izolace, eNeschopenka v případě, že v poli "profese" je vyznačeno slovo "karanténa" a nařízení karantény příslušným orgánem v zahraničí).
V tomto případě, kdy zaměstnavatel musel uzavřít nebo omezit provoz (činnost) z důvodu vyšší moci spočívající v přímém zákazu takovéto činnosti se jedná o jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele a zaměstnavatel je povinen zaměstnancům vyplácet podle §208ZP náhradu mzdy ve výši 100% průměrného výdělku. Zaměstnancům v karanténě se náhrada mzdy spočte stejně, jako při běžné dočasné pracovní neschopnosti (dále jen "DPN").

Výše příspěvku v režimu A

Číní 80 % náhrady mzdy, včetně odvodů, kterou zaměstnavatel zaměstnanci vyplatil za dobu trvání překážek v práci. Zaměstnavatel tedy ve vyúčtování uvede výši vyplacené náhrady mzdy a tu část zákonných odvodů, která odpovídá výši vyplacené náhrady. Příspěvek ÚP ČR pak činí 80 % součtu těchto částek. Maximální měsíční výše příspěvku na jednoho zaměstnance činí 39.000 Kč.

Režim B: Související hospodářské potíže

Tento režim se vztahuje na případy překážek v práci na straně zaměstnavatele vzniklých v důsledku souvisejících hospodářských potíží vyvolaných COVID-19. Z pohledu ZP se jedná o případy, kdy zaměstnavatel nemůže zaměstnancům přidělovat práci z důvodů:

 

  • v zaměstnání absentuje významná nebo klíčová část jeho zaměstanců (karanténa, nemoci, ošetřovné). V tomto případě je zaměstnavatel povinen vyplácet náhradu mzdy ve výši 100% průměrného výdělku

  • zaměstnavatel je nucen omezit provoz, jelikož chybí vstupní dodávky (např. suroviny, polotovary, služby). V tomto případě je zaměstnavatel povinen vyplácet náhradu ve výši 80% průměrného výdělku.

  • zaměstnavatel je nucen omezit odbyt (významně se omezila poptávka po jím produkovaných výrobcích či poskytovaných službách). V tomto případě je zaměstnavatel povinen vyplácet náhradu mzdy minimálně ve výši 60% průměrného výdělku. K tomu však musí mít zmocnění v podobě dohody s odborovou organizací nebo vnitřního předpisu. Pokud ani jedno zmocnění není, vyplácí náhradu mzdy ve výši 100% průměrného výdělku. Jedná se o tzv. částečnou nezaměstnanost dle §209 ZP.

Výše příspěvku v režimu B

Činí 60 % náhrady mzdy, včetně odvodů, kterou zaměstnavatel zaměstnanci vyplatil za dobu trvání překážek v práci. Zaměstnavatel tedy ve vyúčtování uvede výši vyplacené náhrady mzdy a tu část zákonných odvodů, která odpovídá výši vyplacené náhrady. Příspěvek ÚP ČR pak činí 60 % součtu těchto částek. Maximální měsíční výše příspěvku na jednoho zaměstnance činí 29.000 Kč.

Administrace:

Veškeré úkony budou prováděny dálkovým způsobem prostřednictvím webové aplikace (ZDE), datových schránek, popřípadě e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Jiný způsob žádosti nebude umožněn.

1) Vznik překážky v práci

  • zaměstnavatel nemůže z důvodů uvedených výše svým zaměstnancům přidělovat práci

2) Podání žádosti

  • zaměstnavatel podá žádost prostřednictvím webové aplikace na stránkách www.uradprace.cz
  • žádost směřuje na místně příslušný ÚP ČR dle svého sídla
  • povinnou součástí žádosti je doklad o zřízení účtu žadatele, na který bude ÚP ČR zasílat finanční prostředky a případně i doklad o zastupování zaměstnavatele

3) Uzavření dohody

  • dohoda se generuje automaticky po vyplnění žádosti a je současně se žádostí předána ÚP ČR. Takto odeslaná dohoda se považuje za podepsanou ze strany žadatele a ÚP ČR se nezakládá povinnost dohodu rovněž podepsat
  • dohoda se má za uzavřenou, pokud bude podepsaná ÚP ČR a zaslána žadateli zpět datovou schránkou nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.

4) Vyúčtování náhrad mezd

  • zaměstnavatel provede uzávěrku mezd za příslušný kalendářní měsíc a v řádném termínu vyplatí zaměstnancům náhrady mezd a odvede povinné odvody (sociální a zdravotní pojištění)
  • prostřednictvím webové aplikace předloží ÚP ČR vyúčtování vyplacených náhrad včetně odvodů, které bude obsahovat seznam zaměstnanců a jejich rodných čísel (případně evidenčních čísel). Příslušný formulář bude dostupný POUZE we webové aplikaci.

5) Poskytnutní příspěvku

  • po obdržení vyúčtování zašle ÚP ČR elektronicky dotaz ČSSZ, zda zaměstnanci, na které zaměstnavatel nárokuje příspěvek, jsou skutečně zaměstnanci tohoto zaměstnavatele
  • příspěvek bude poskytnut pouze na zaměstnance, u kterých bude kontrolou výše ověřeno, ze jsou zaměstnanci v pracovním poměru u žadatele
  • příspěvek vyplatí ÚP ČR na účet zaměstnavatele

6) Kontrolní činnost a sankce

  • v průběhu realizace programu Antivirus i po jeho skončení bude kladen důraz na kontrolní činnost.

3. dubna 2020, Zuzana Šimonová

Zpět na přehled