Doklady - Dokladové řady a nové účetní období

Aktuální firma | Společné číselníky | Doklady

Obsah | Základní dovednosti | Videonávody | Klávesové zkratky | Rejstřík

Dokladové řady a nové účetní období

Nové účetní období obvykle začínáme s novou číselnou řadou dokladů. Zdánlivě nejjednodušším řešením je změnit Aktuální číslo každé dokladové řady a pokračovat bez dalších změn v účtování. Vzhledem k tomu, že program udržuje vazby mezi doklady a dokladovou řadou, nastane situace, kdy jsou v rámci dokladové řady ve Vazbách zobrazovány i doklady minulých účetních období. Toto chování obvykle nebrání žádné další účetní operaci.

Před započetím doporučujeme shlédnout videonávod v tématu Výhody a nevýhody různého označování dokladů.

VP_Duel_-_doklady_184.jpg

Pokud chceme provést oddělení dokladových řad jednotlivých let, postupujeme takto:

  1. V číselníku dokladů vytvořte kopii dokladové řady.

  2. V nové dokladové řadě ponechte stejné označení např. P – pokladna (viz obrázek) a upravte popis a postfix.

  3. Počáteční stavy zadejte ručně dle skutečnosti.

  4. Po ukončení práce s původní dokladovou řadou (po vyřešení všech účetních případů starého účetního období) ji označíme jako neaktivní – zrušíme označení Aktivní.

  5. Pro doklady nového období budeme používat výhradně novou dokladovou řadu. Přestože je označení stejné, budou nové doklady viditelné v záložce Vazby pouze u této dokladové řady.

  6. Dále je nutné v Parametrech firmy (v sekcích Účetnictví, Finance, Kancelář, Mzdy a Majetek) a v Seznamu kas změnit původní dokladové řady na nově založené.

  7. Původní dokladovou řadu ponechte v číselníku, neboť v archivech stále existují doklady s vazbou na tuto řadu. Smazáním dokladové řady by došlo k porušení vazeb mezi agendami (např. Účetní deník, Závazky a pohledávky) a číselníkem Doklady. Aby se nenabízela pro použití v programu nastavíme jí příznak Aktivní na NE.

Ostatní pracovní postupy

  1. Jak založit dokladovou řadu.

  2. Jak nastavit počáteční stavy.

  3. Dokladové řady a nové účetní období.

  4. Výhody a nevýhody různého označování dokladů.

  5. Vazby mezi doklady - předpisy a úhrady.

Související témata

Doklady